Barn & nätet
Idag är nätet en del av barn och ungas vardag. För barn och unga är internet den nya lekplatsen där man umgås, träffar nya kompisar och lär sig nya saker.
Nätet har gett barn och unga en större tillgång till världen, och världen har därför fått en större tillgång till våra barn. Det är viktigt att finnas och engagera sig så snart barnet fått upp ögonen för spel, filmer och annat kul som finns i mobilen, surfplattan eller datorn – vilket för många barn redan sker vid två års ålder.
I alla tider har det alltid förekommit mobbing eller kränkningar i skolan. Skillnaden i dag är att det inte finns någon fredad zon. Idag hjälper det inte att bara gå hem från skolan – utan kränkningarna följer med den unga hem, via mobilen i fickan.
Hat och kränkningar förekommer både i onlinespel och i kommentarsfält till youtubefilmer, bloggar och sociala medier som Tik Tok, Instagram och Snapchat. Oavsett vilken arena så är hat och kränkningar något som unga måste förhålla sig.
Som vuxen är det superviktigt att hänga med i dom ungas liv på nätet – även om det stundtals ibland känns hopplöst. Om vi lär oss och sätter oss in i de ungas vardag på nätet har vi goda möjligheter att stötta och vägleda, och på så sätt också förebygga att de råkar illa ut.
35 procent av grundskoleeleverna har blivit utsatta för nätkränkningar det senaste året.
68 procent av dem känner någon som blivit utsatt för nätmobbning.
21 procent har kontaktats på nätet av någon okänd som de tror haft falsk identitet.
36 procent av tjejerna har blivit utsatta för sexuella trakasserier på nätet året som gick.
70 procent av eleverna har föräldrar som ofta eller ibland är oroliga för vad deras barn kan drabbas av på nätet.
(Siffrorna är regionalt nedbrutna från nationella undersökningar om näthatets utbredning. Antalet elever gäller läsåret 2018/2019, Skolverkets siffror för oktober 2018)
Sociala plattformar
Sociala medier eller sociala nätverk är ett samlingsnamn för flera olika tjänster och plattformar på internet. Det rör sig om mobilappar och webbplatser med fokus att dela bilder eller länkar, skapa inlägg, videoklipp och mycket mer. Den gemensamma nämnaren är att användarna av tjänsten i någon mån är med och skapar innehållet, och tar del av varandras innehåll.
Hela 9 av 10 12-15-åringar använder sociala medier. 3 av 4 gör det dagligen.
Bland 12–15-åringar är Snapchat det sociala media som används mest (86%). Därefter följer Instagram (75%) och Tiktok (71%). Facebook med 34% kommer på fjärde plats.
Var femte 12–15-åring är också på Twitch och Pinterest.
Ser vi till dagligt användande befinner sig nästan 3 av 4 på Snapchat varje dag och runt hälften på Instagram och Tiktok på daglig basis. Facebook besöker bara 4 procent varje dag och endast 13 procent är där på veckobasis.
Det är fler tjejer (82%) än killar (61%) bland 12–15-åringar på Tiktok. På Twitch är det nästan inga tjejer (3%) utan mest killar (36%) i denna ålder.
Vilka sociala plattformar finns det idag och vilka sociala medier använder barn och unga? Nedan berättar vi om dem vanligaste plattformarna där våra barn och unga hänger som mest!
Källa: Barnen och internet 2019, Internetstiftelsen
YOUTUBE
Youtube är en videodelningstjänst som ägs av Google. Idag räknas Youtube som världens största videosajt (med över en miljard användare) där barn, unga och vuxna tittar och skapar sina egna videoklipp.
Det är gratis att titta på Youtube men ofta visas det reklam före och ibland under filmerna. Filmerna på Youtube är till största delen amatörproducerade men det finns även filmmaterial som skapats av professionella producenter och olika typer av företag.
Vem som helst kan skapa ett konto (användare) och börja ladda upp filmer som är maximalt 15 minuter (det går även att ladda upp längre filmer om man först verifierar sitt konto)
Youtubekändisar så kallade Youtubers är användare som i de flesta fall livnär sig på sina klipp via sin Youtubekanal. Den vanligast inkomstkällan är genom olika samarbeten med företag som i sin tur vill förmedla ett budskap eller produkt.
En stor del av publiken består av den yngre generationen och är en av de mest populära internettjänsterna bland svenska ungdomar.
2019 lanserade Google Youtube Kids – ett barnanpassat Youtube där det används en blandning av filter, feedback från användare och mänskliga granskare för att videorna på YouTube Kids ska vara familjevänliga. Tyvärr är inget system perfekt, och det kan hända att olämpliga videor slinker igenom.
På Youtube Kids kan man som vuxen bland annat:
-Bestämma vad dina barn kan titta på
-Blockera videos
-Ha koll på visningshistoriken
-Aktivera samt avaktivera sökfunktionen
-Ställ in en timer under den tiden som barnet använder videotjänsten
-Rapportera videor som inte hör hemma hos videotjänsten
Barn under 13 år kan använda YouTube Kids-appen. Däremot kan de inte använda andra YouTube-appar, webbplatser eller funktioner förrän de fyller 13. YouTubes appar, produkter och funktioner är inte utformade för barn, förutom YouTube Kids.
SNAPCHAT
Snapchat är en mobilapp som grundades 2011 och är ett socialt nätverk för att skicka kortare videoklipp eller bilder, så kallade snaps. Snapsen syns enbart i 1-10 sekunder innan de försvinner. Väljer användaren att lägga upp sin bild eller video i storyn så visas den händelsen istället under 24 timmar innan de försvinner igen.
Det finns flera funktioner och effekter i Snapchat. Man kan bland annat chatta utan att skicka bilder till varandra, använda sig av videochatten, Snapkartan eller spela spel.
Snapkartan låter dig se var dina vänner är, vad som pågår runt dem, och till och med se vad som händer runtom i världen. Din position kommer inte att synas på Snapkartan om man inte själv väljer att dela den med sina vänner när man installerar Snapkartan.
I Snapchat finns det även flera effekter som man kan applicera på sin bild eller video. Avsändaren kan till exempel skriva text direkt på bilden, välja bland komiska filter eller snabbspola videos.
När man tar bort en vän från sin vänlista kommer hen inte att kunna se några av ens privata Stories eller amuletter (minnen som firar er vänskap) men hen kommer fortfarande att kunna se allt innehåll man har angett som offentligt. Beroende på ens sekretessinställningar kan hen även fortfarande kunna Chatta eller skicka Snappar till dig.
Mottagaren av en snap kan ta en skärmdump av bilden som skickas till denna och på så sätt spara bilden. Den som skickat bilden får då en notis om detta.
Enligt användarvillkoren måste den som skapar en egen profil vara minst 13 år.
Instagram lanserades 2010 och är en gratis mobilapp för foto- och videodelning samt socialt nätverkande. Under inläggsbilderna kan användaren lägga till bildtexter som även kan innehålla hashtags och geotaggar. Varje inlägg visas på din egen och hos din följares Instagram-flöde. Inläggen kan också ses av allmänheten när de taggas med hashtags eller geotaggar. Man kan välja att göra sin användare (profil) privat så att bara ens egna följare kan se dina inlägg.
Liksom andra plattformar så kan Instagram-användare gilla, kommentera, bokmärka andras inlägg och skicka privata meddelanden till sina vänner. Inläggen på Instagram kan även delas på en eller flera andra sociala plattformar såsom Twitter, Facebook och Tumblr.
En händelse, eller story, är en annan funktion i Instagram där man kan lägga upp bilder eller videoklipp som försvinner efter 24 timmar. Ungefär samma typ av funktion som i Snapchat.
IGTV är integrerad funktion hos Instagram som möjliggör att ladda upp längre videoklipp till skillnad från videoklippen som du väljer att ladda upp i ditt Instagram-flöde.
I en undersökning från Internetstiftelsen visade att år 2019 var Instagram, efter Facebook, den mest sociala plattform som svenska internetanvändare använde sig av.
Det är framförallt ungdomar som idag använder sig utav Instagram och användandet sjunker med stigande ålder.
Åldersgränsen för att skapa ett konto på Instagram är 13 år.
TIKTOK
TikTok är en mobilapp där man skapar videoklipp, skriver meddelanden och där man kan livesända direkt. Man kan även dela videoklipp bland vänner och övriga användare samt söka efter andras videoklipp.
Oftast läppsynkar/mimar man och dansar till musik, men det går också att göra mycket annat – till exempel skapa komiska videosnuttar. Appen erbjuder också ett stort utbud av effekter såsom tex animationer, emojis och färgeffekter.
En video kan max vara 15 sekunder lång. Man kan välja att spela in videon först och i efterhand lägga in passande musik (som man själv spelat in eller från kända musiker) eller tvärtom.
Alla videos som man spelar in på TikTok kan man välja att spara som privat. Man behöver alltså inte publicera allting som man spelar in.
Appen är populär bland yngre barn (9-12 år) och har åldersgränsen 13 år.
Bra att veta:
Videos granskas inte innan de läggs upp på TikTok och det sker inte heller någon granskning av kommentarer. Det finns dock möjlighet att anmäla videos som man anser olämpliga och rapportera användare som beter sig illa.
TWITCH
Twitch är en videotjänst som främst används för att livesända datorspel och chatta. Twitch ägs idag av Amazon och grundades 2011.
Förutom spel finns även en speciell IRL-kategori där medlemmar streamar allt från musik till vardagliga vloggar. Twitch har kommit att bli en samlingsplats för videogamers där användarna bland annat kan skapa sin egen kanal och lägga ut filmer på när de spelar och livekommenterar.
Användarna kan även chatta med tittarna. Twitch erbjuder även sändningar från många e-sporttävlingar.
Twitch-tjänsterna får inte användas av personer yngre än 13 år.
Facebook grundades 2004 och har idag globalt 1,88 miljarder dagliga aktiva användare. (siffror från 2021). Används både på datorn, paddan och i mobilen.
Enligt användarvillkoren måste den som skapar en egen profil vara minst 13 år.
Vad gör man på Facebook egentligen?
Bygger relationer med nya och gamla vänner.
Skickar meddelanden privat eller i grupp i messengerappen.
Kollar flödet av andras uppdateringar.
Läser nyheter från olika publicister.
Följer kändisar och populära företag.
Delar andras inlägg och länkar.
Lägger upp egna bilder/filmer.
Twitter är ett socialt nätverk där man kan göra korta inlägg. Det grundades 2006 och har idag globalt 192 miljoner dagliga användare.
Twitter används både på datorn, paddan och i mobilen. Alla konton är offentliga.
Enligt användarvillkoren måste den som skapar en egen profil vara minst 13 år.
En ”tweet” är ett inlägg på twitter.
En hashtag, #, används bland annat på Twitter för att kategorisera inlägg.
Vad gör man på Twitter egentligen?
Skriver egna tweets med eller utan bild/film/länk.
Följer kändisar, politiker, populära företag, publicister.
Klickar på länkar till nyheter, filmer, mm.
Kommenterar, gillar och delar andras inlägg.
Prata gärna med ditt barn om detta
Nedan följer några bra frågor som berör en aktiv användare av sociala medier. Förbered dig själv och fråga:
Har du
… uppgett din riktiga ålder i din profil?
… ditt eget eller ett påhittat namn?
… olika sätt att bemöta hat och hot på nätet?
… råkat ut för mobbning, taskiga kommentarer?
… varit med om att dina bilder delats utan att du velat det?
… stött på ryktesspridning?
… stött på konspirationsteorier?
… koll på vad en trovärdig nyhetskälla är?
… råkat dela nyheter som sedan visat sig vara falska?
… koll på sekretessinställningarna? Bland annat på vem som kan se vad på din profil?
… koll på de lagar och användarvillkor som gäller för bilder, filmer och kommentarer?
… koll på vem som är avsändaren när du läser nyheter?